
Unieke samenwerking Sallands Vrouwenkoor met de Historische Vereniging Wijhe
AlgemeenDe gemeente Olst-Wijhe heeft in 2025 subsidie beschikbaar gesteld voor verenigingen om samen te werken om een optreden of een project te organiseren in het kader van Cultuurjaar 2026 “Samen Groeien” Het Sallands Vrouwenkoor (SVK) nam het initiatief om voor de bewoners van het Weijtendaal en ouderen uit Wijhe en omgeving hun kinderen en kleinkinderen een concert te organiseren. In samenwerking met de Historische Vereniging Wijhe werd met historische foto’s en filmmateriaal het thema Generaties verder uitgewerkt. Het concert was in de RK kerk in Wijhe aan de Stationsstraat”, ook om te laten zien dat de kerk heel goede mogelijkheden biedt voor andere activiteiten.
Het is een prachtig geheel geworden. Het koor zong een aantal tiental liederen, die afgewisseld werden door prachtige historische foto’s getoond op een enorm groot scherm. Dan volgden weer een paar liederen. Er werd een heel mooi stukje film getoond van de Duursche Waarden en de Heemtuin Veerman’s Hof. Ook werd het Wijhes Volkslied gezamenlijk gezongen. Het geheel werd vlot aan elkaar gepraat met bijzondere details, door Thom Letteboer.
Met deze samenwerking tussen het SVK met Joan Jonkman als dirigent en Marijn Siero als pianist, de Historische Vereniging Wijhe, het filmmateriaal met de prachtige beelden van Gerrit Oosterbroek, de techniek en opbouw van het grote scherm door Tom van Duuren van Jambalaya en de speaker Thom Letteboer werd er een heel bijzondere middag geboden aan o.a. de bewoners van ’t Weijtendaal en hun familie. Ze waren niet voor niets in grote getale gekomen. Een plantje Kalanchoë bij de uitgang maakte het helemaal af.
Dit is een mooie opmaat voor het SVK om volgend jaar samen te werken met het IVN Olst-Wijhe in het kader van Cultuurjaar 2027 “Samen Bloeien”.