
Good Time Jazz
AlgemeenDoor Hans Zwijnenberg
Hoorde hij nou muziek uit de tuin van de nieuwe achterbuurman? Nieuwsgierig keek René van der Klooster over de schutting en verdomd: daar zat een man op een banjo te spelen. Enigszins betrapt vroeg de man of hij last had van zijn spel. “Integendeel” antwoordde René, “ik vind het hartstikke mooi. Ik luister elke week met heel veel plezier naar Docter Jazz & Co op de radio, daar doet u mij aan denken.” De man begint te lachen. “Ik speel in die band en elke maand hebben wij een sessie in De Fermerie. Wij zoeken nog mensen voor achter de kassa. Zou u daar interesse in hebben?”
Dat hadden ras-deventenaren René en Ria van der Klooster. Naarmate de jaren verstreken kregen ze er steeds meer zin in. Sterker, ze begonnen zelf de organisatie ter hand te nemen en onder de naam Good Time Jazz hebben ze dat vele jaren gedaan. Dat liep voortreffelijk maar parkeerproblemen – De Fermerie staat aan het Muggeplein hartje Deventer – brachten hen naar ’t Hof van Colmschate waar jazz elke maand een middag op het programma staat. Nou heb je jazz en jazz. Er zijn net zoveel stijlen in de jazzmuziek als paardenbloemen in een weiland. René en Ria zijn als een blok gevallen voor de classic jazz, de New Orleans jazz en de dixieland en die muziekstijlen zijn dan ook te horen in Colmschate.
Inmiddels wonen René en Ria alweer 8 jaar in Olst. “Ons huis in Deventer werd te groot, net als de tuin. En ik heb geen groene vingers” zegt René. “Ik ook niet” zegt Ria en zo kwamen ze in het oude Rabobankgebouw terecht. “Dit is ons commandocentrum” lacht René. “Van hieruit regelen we alles.” Niet dat ze een enorme kantoorruimte nodig hebben. Kennis van de ‘markt’ is het belangrijkst: “Kennen de bands ons en kennen wij de bands, daar draait het om. Het gaat allemaal direct, zonder tussenkomst van managers en zo.”
Nederland kent al vele jaren diverse jazzfestivals. Beroemd zijn de festivals van Breda en Enkhuizen en Apeldoorn heeft in de jaren ’70 – ’80 het jazzfestival In The Woods gekend met een speciale gala-avond in het Orpheus Theater. Bijzonder trots zijn René en Ria op hun eigen Deventer festival dat ze zelf in 2018 hebben georganiseerd. Weliswaar eenmalig maar het was wat hen betreft een groot succes.
Terug naar nu. Want komende zondag 28 juni treedt ‘Jazzterday Six’ in ’t Hof van Colmschate op om het altijd weer razend enthousiaste publiek twee uur in bovenaardse sferen te brengen. Aanvang 15.00 uur. Voor meer informatie kun je op hun website terecht: www.goodtimejazz.jouwweb.nl Rest nog een vraag van Huis aan Huis Reklamix aan René en Ria: kunnen jullie niet iets organiseren in onze gemeente. Per slot hebben wij ook prachtige zalen waar mensen altijd met plezier heengaan. We gaan erover nadenken, beloven ze.